Actueel Van de wgav:

Van de wgav:

Kees Cath 10 maart 2020

1) DBZV – uitvraag naar collega’s posten – wat betekent het nieuwe vergoeding stelsel voor mij?
Sinds juli 2019 geldt het nieuwe DBZV. De laatste herziening daarvoor was in 2007, ter illustratie - ruim drie jaar voordat Nederland de WK finale van Spanje verloor. De achterliggende doelstellingen van het DBZV 2018 waren helder:

“Een moderniseringsslag was nodig om beter aan te sluiten op maatschappelijke en organisatorische ontwikkelingen sinds die tijd. In het DBZV 2018 wordt onder andere meer rekening gehouden met de tweeverdienersmaatschappij.”

Maar zijn de doelen van deze moderniseringsplan behaald? Sluit het nieuwe DBZV beter aan de realiteit van de tweeverdienersmaatschappij? Zijn nieuwe regelingen – zoals de extra tickets voor partners – makkelijk toegankelijk? Wat betekent het nieuwe stelsel voor alleenstaande collega’s? Zijn de middelen die zijn begroot voor de (budget neutrale) aanpassing van het DBZV wel voldoende voor maatschappelijke en organisatorische ontwikkelingen sinds 2007?

Wij willen weten wat jullie hierover denken! Meedoen? Binnenkort ontvangen jullie via een aparte mail een link naar de enquête. Het kost niet meer dan 12 minuten van je tijd om de 13 vragen te beantwoorden. De uitvraag is voor alle collega’s die zowel het oude als het nieuwe systeem hebben meegemaakt.

Met jullie input kunnen wij de boer op - zodat we niet hoeven te wachten met een herziening tot de volgende keer dat Nederland in de WK finale staat in 2036 (en deze keer wel wint).

2) BZ’s newly born
Het krijgen van een kind is een groot geschenk, maar vaak een (fysiek) zwaar proces. Het laatste waar (partners van) BZ’ers op posten op zitten te wachten na een bevalling is administratieve onduidelijkheden over de aangifte van de geboorte, de paspoorten van kinderen en andere administratieve hordes. Om HDPO en 3W te helpen meer helderheid te creëren zijn wij geïnteresseerd in jullie ervaringen met de organisatie na een bevalling tijdens een plaatsing op een post (ook als je voor de bevalling terug naar Nederland ging). Waar liep je administratief tegen aan? Welke administratieve informatie was beschikbaar en welke ontbrak? Stuur ons een vooral een mailtje . Met de (geanonimiseerde) informatie gaan we samen met 3W en HDPO kijken hoe de informatievoorziening kan worden verbeterd.

3) Het personeelsregelement, Servicekosten, creditcards
Tot slot op arbeidsvoorwaarden; vanuit de VDBZ blijven wij elke gelegenheid de bestuurder vragen hoe het staat met de afwikkeling van de bezwaarschriften op de servicekosten. Deze bezwaren moet snel en juridisch correct door de bestuurder worden afgerond. Op het nieuwe personeelsregelement zijn we geïnteresseerd in jullie ervaringen – als er zaken of problemen zijn waar jullie tegenaan lopen – blijf ons hiervan informeren. Wij zijn zelf middels een juridische check met de stofkam door de oude en nieuwe regels aan het gaan.


Kees Cath

Lid, Bestuur

Profiel